Dag 25: Gäddede-Bleriken, 20 km

Tre vilodagar fick räcka, nu fortsätter min vandring mot Treriksröset.

Morgon dag 25

Vaknade före klockan, strax innan sju. Var helt utvilad. Skönt! Packade ihop det sista och städade ur stugan. Givetvis började regnet dugga ner när jag var färdig med allt. Drog på mig regnstället och gick till receptionen för att betala. Pratade lite ryggsäckar med ägarparet. De kallade sig ”världens äldsta backpackers”. Tackade för superb service och begav mig mot Bleriken, dagens mål.

Vandrade söderut genom centrum, svängde in på väg 342 och tog därefter Vildmarksvägen norrut. Efter några kilometers vandring byttes asfalterad väg mot grusväg när jag vek av mot Brattli. Vägen gick konstant uppför och så småningom kom jag fram till skidanläggningen. Fortsatte därifrån längs en lite mindre väg och där vägen slutade låg ett rengärde.

Telefonkiosk som växthus?
Brattli

Kollade en hel del på kartan och blev inte riktigt klok på var sommarleden började någonstans. Gick tillbaka en bit och valde att följa skoterleden. Gick längs den en bit tills det började kännas fel. Tog fram gpsen och såg att jag borde gå betydligt mer österut. Tog mig igenom bräsken och sly och kom fram till stigen. Skönt!

Vandrade över och bredvid en del myrar och kom fram till raststugan Lillfjället. Gick in dit och gjorde lunch. Hörde vinden genom skorstenen och ute fortsatte det att regna. Drack en kopp te medan jag väntade på att lunchen skulle bli färdig. Med magen full och köket diskat var det dags att fortsätta. Tittade åter ut genom fönstret. Regn. Blåst. Kallt. Varför ska jag utsätta mig för detta när jag istället kan njuta av värme inomhus? Hittade inget svar på min fundering, men lyckades på något sätt hitta motivationen som behövdes.

Grönt landskap vid Lillfjället

Med genomblöta sockar, blöt skjorta och blöt hatt fortsatte jag vandringen norrut. Så fort jag fått upp värmen i kroppen kändes det även bättre i knoppen och snart njöt jag igen av att vara på tur. Från raststugan gick det konstant nedför och jag kom fram till ett vägskäl. Här hade jag möjligheten att förlänga dagen med ca en kilometer för att ta en omväg till en bro över en bäck. Eftersom det inte lät speciellt mycket från bäcken gick jag fram till den. Vid det här laget hade jag vandrat över blötmyrar så mina skor och sockar var allt annat än torra. När jag kom fram till vattnet kunde jag vandra över på stenarna. Den lilla mängd vatten som tog sig in i skorna kändes varmare än myrvattnet.

Efter bäcken kom en till bäck. Här fanns det varken varningsskylt om att (vinter-) leden fortsätter över vattendrag eller någon bro. Det var lite besvärligare att ta sig över här, men vattnet nådde bara upp till anklarna.

Lite myrmark

Fortsatte över bäckar, runt sjöar och genom myrar. Kom fram till en korsning där några tidigare Gröna bandare gått fel. Enligt ledkryssen svängde leden, men längre bort fanns kryss i samma riktning. Jag svängde och slapp komma till sjön Jeriken, även om det säkert är fint där också.

Vinterleden fungerade inte så bra att följa slaviskt
Dimmigt, men vackert

Nu blev stigen lite svårare att se, men eftersom det fanns kryssmarkeringar (skid-/skoterled) var det ingen risk att gå fel. Följde kryssen och kom fram till Bleriken. Från myren kunde jag se rastskyddet. Gick dit. Såg en hel del skräp. Suckade och gick ner till stranden.

På strandkanten såg jag en plats där ett litet tält borde få plats. Försökte slå upp mitt tält där och efter lite precisionsarbete lyckades tältet få plats. En härlig plats med hyfsat torrt underlag.

Regnet har intensifierats nu. Fler och fler regndroppar träffar tältduken. Enligt prognosen ska det regna till imorgon förmiddag. Av någon anledning brukar det stämma. Så är det inte alltid när sol utlovas. Termometern visar åtta (plusgrader). Finns risk för att den temperaturen halveras inatt, skönt med en varm sovsäck. Väldigt lite insekter, hoppas att det förblir så tills jag ska fortsätta imorgon. Tältar mellan en myr och en sjö så insekter lär det vara gott om en solig dag. Benet och foten känns okej. Så länge det inte är allt för hård underlag går det bra. Jag tar en dag i taget. Imorgon har jag också planerat att gå 20 km så det blir också en lugn dag. Nu återstår middag, diskning och tandborstning. Misstänker att jag kommer ligga i sovsäcken före åtta.