Den åttonde dagen började med en strålande utsikt över Marsfjällen,
Efter morgonrutinen kunde jag glädjas åt att packa ner ett torrt tält efter en god natts sömn. Den här dagen var målet Fåröns camping utanför Piteå, men det tog inte länge innan jag gjorde första stoppet.
Följde de kurviga och relativt slitna asfaltsvägarna österut och insåg när det var för sent att jag passerat alla orter som erbjöd lunch. Vid Vindelälven blev det istället en lunch bestående av ölkorvar, oliver och en vacker utsikt.
Resan fortsatte österut och jag njöt av att köra i ett hemtamt landskap. Det var bitvis svårt att inte stanna överallt och fota.
Efter ytterligare en tid på vägarna kom jag tillslut fram till Fåröns camping där jag slog upp tältet och därefter var det dags för 50-årsfirande.
De följande dagarna spenderades med släkt och vänner i Norrbotten. Lyckades dessutom hitta en tid för service av Rex, en av få Husqvarna Norden 901 som tillbringat över 4500 mil längs vägarna.
Från verkstaden tog jag riktning mot Tornedalen där planen var att hälsa på släktingar. Det blev dock inte riktigt som jag tänkt mig.
Kom fram till Camp Juno strax utanför Junosuando när hojen slutade att driva. Det lät väldigt konstigt från motorn och hände ingen när jag vred på gasreglaget.
Ringde försäkringsbolaget Svedea och efter ytterligare några telefonsamtal ringde en bärgare upp mig. Han var i Skellefteå ca 40 mil från haveriet. Tack vare en av hans kollegor blev det en närmare bärgare istället, men fick vänta närmare fyra timmar. Som tur var hade jag både Thermacell för att hålla myggen borta och mat för att göra detsamma med hungern. Fick också sällskap en kort stund av en fin räv.
Hojen bärgades tillbaka till Tords motorservice och en vän hämtade upp mig därifrån mitt i natten, är väldigt tacksam över detta!
På morgonen den elfte dagen ringde jag verkstaden och de hade hittat felet. Vid bytet av drivpaketet sattes inte en bricka fast i axeln på framdrevet vilket gjorde att drevet, trots bult, långsamt glidit ut. En dyrköpt läxa!