Gränna- Saxhyttan

20 juni lördag

Körde norrut genom Omberg (enkelriktat pga smal väg så kunde inte köra söderut) för att sen köra ner till Gränna där vi tömde gråvatten o fyllde på nytt dricksvatten.

Vi ställde oss i Röttle by strax efter Gränna för att äta lunch o titta på vattenfallet vid gamla kvarnen.

Vi körde med sikte på Stora mosse nationalpark men det fanns inte plats kvar på ställplatserna så vi körde vidare till en annan, så nu står vi i skogen med ån porlande nedanför, inte så långt från Saxhyttan kvarn. Det är fridfullt o vackert här o efter att ha kört i värmen utan AC är det en lättnad med kvällens svalkande vindar genom husbilen. Vi behöver också lite skogens lugn o ro som avslutning efter vår 3 veckor långa upplevelseresa genom Sverige.

Det har oftast varit långa dagar i bilen på mellan 5-7 tim effektiv körning men vi har försökt stanna på fina naturområden för luncherna, som inte är så nära vägar utan mer undangömda. Så mycket natur så möjligt! 🌳🌲🪷🏞️🌅

Vi har sett fantastiska fjäll, vandrat genom gamla samebyar o svensk historia, sett vattenfall o vackra sjöar och vandrat igenom gamla skogar med olika slags träd, gran, fjällbjörk, bok, ripved, tall.

Kört förbi renar på vägarna, sett älgar, tranor o rådjur i markerna. Sett fjäll-blommor o lyssnat på alla sorters fågelsång🐦🐦‍⬛ sett ripa, orre o falk.

Upplevt fina o roliga möten med både familj♥️, vänner♥️, o andra Vanlifare som kört till samma platser som oss som man vinkar igenkännande till 🚐☺️👋🏻”är ni här också?”

Tobias har visat runt i Norrlands fjäll o Lina har letat upp fina rastplatser längs vägarna. Vi har ätit gott! Souvas- ren o älgskav, lammstek i airfryern, älgburgare, torkat renkött korv, stekt andbröst o rökt fisk. Det har lika mycket varit en kulinarisk resa eftersom vi tycker så mycket om att laga mat o äta för att må bra.

One comment

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.