Dag 3: Broktjärnskojan

Dagen kan lättast sammanfattas med ordet tung.

Morgonen dag 3

I ett blåsigt femgradigt väder inledde jag dag tre av min Gröna Bandet-vandring. Gick i blöt terräng och rastade mellan Bustvålens två toppar. Stigen var typisk för Rogen-området med mycket sten. Mötte dagens första vandrare runt fem kilometer före Skedbrostugan. Hon hade parkerat bilen vid Käringsjön och vandrade en rundslinga. Hennes nästa stopp var rastplatsen där jag övernattade. Hoppas att hon också trivs där. Dagens andra vandrare mötte jag någon kilometer före Skedbrostugan. Vinden och kylan gjorde att ingen pratstund hans med.

Spångad myrmark, tacksamt!

Når jag kom fram till Skedbrostugan mötte jag stugvärden Soy. Tillsammans med hennes man Bosse städade de stugan efter nattens gäster. De hade precis sopat i ena köket så alla stolarna var upp och ner. Jag värmde mitt vatten och tillagade dagens lunch bestående av svampsoppa. Bosse gjorde mig sällskap över lunchen; Soy gav honom ledigt en stund. Jag berättade om min vandring och fick dela ut mitt visitkort. Trodde aldrig att jag skulle ha någon nytta av dessa, men redan dag tre har jag delat ut fem stycken. Hoppas att de gör nytta!

Det röda på stenarna är ledmarkeringar

Från Skedbrostugan gick jag med en angenäm sak i ryggsäcken. Soy och Bosse blev precis färdiga med hembakt bröd och skänkte ett till mig. Tänk så snälla människor det finns. Hittills kan jag inte annat än älska stugvärdar. Tårta i Storrödtjärn och hembakt bröd i Skedbro. De vet precis hur en vandrare ska charmas.

Vandringen från Skedbrostugan var väldigt seg. Stenarna fortsatte att kantra stigen och bitvis var det svårt att se var den fortsatte. Kroppen kändes också betydligt segare än igår. Antar att 55 km på två dagar sätter sina spår. Ursprungligen var min plan att vandra till Rödfjälltjärnen, men så blev det inte. När jag kom fram till Broktjärnskojan valde jag att stanna, med 26 km vandrade. Vid ankomsten såg jag hur det rykte ur kåtan. Knackade på och klev in. Där satt två norska tjejer och delade på det minimala utrymmet. De ordande en sittplats till mig och samtidigt som jag njöt av värmen från elden fick jag berätta om min vandring. Eftersom jag inte fick plats i kåtan kikade jag in i förrådsbyggnaden bredvid. Där låg en pulka, men efter viss tvekande lyfte jag ut den och kunde då utan problem få plats med all min packning och en bred sovplats. Efter att jag täckt för dörren med två bitar liggunderlag, som låg i bredvid pulkan blåste det bara in lite från ena väggen.

Förrådet jag övernattade i

Imorgon ska jag passera civilisationen i form av Tänndalen. Hoppas på att hitta något ätbart som variation till min torkade mat, som förvisso inte är så dålig. Hoppas även på att kunna låna ett eluttag då det visat sig att mitt usb-batteri nästan var urladdat. ”Proper planning and preparation prevents piss poor preformance”, ska försöka kommas ihåg. I sak behöver jag usb-batteriet för att främst kunna ladda min gps-klocka, som behöver påfyllning varannan dag och eftersom klockan strular skulle jag kunna ransonera på användandet. Förutom klockan behöver även filmkamera, stillbildskamera, gpstracker, ipad och mobil laddas, men för kamerorna har jag extra batterier, gpstrackern klarar sig till Åre vilket jag också hoppas att ipaden gör och mobilen har ingen täckning och används därför ej. För kommunikation med omvärlden använder jag min DeLorme InReach som kan skicka och ta emot meddelanden om 160 tecken genom satellitkommunikation (Iridium).

Morgondagens mål är Kvarnbäcken, sydväst om Ramundberget. Eftersom dagens etapp blev kortare än planerat tror jag dock att det blir svårt att ta sig dit med kroppen rimligt fräsch och klockan inte allt för sent. Jag har dock marginal i min planering att kunna ta igen detta för att ankomma till Åre enligt plan.