Dag 12: Åre-Huså, 19 km

Kortare än planerat, men istället för tält billigt vandrarhem

Morgon dag 12

Efter en välbehövlig vilodag var det dags att ge sig ut på vandring igen. Strax före tio lämnade jag in rumsnyckeln i receptionen och begav mig av. Under gårdagen hittade jag en karta över lederna runt Åreskutan. Trots min detaljerade karta i skala 1:50000 kändes det bra med kompletteringen.

Följde trollstigen en bit uppför Åreskutan

Begav mig mot Kabinbanan och därefter leden Trollstigen. Ett bra val skulle det visa sig. Det gick väldigt brant uppför, men regelbundet fanns det intressanta skyltar. De berättade om vättar och troll och annat som hör den typen av väsen till. Intressant och lagomt med text för att hinna dricka vatten och pusta ut.

Åre by har ett väldigt vacker läge

Från Trollstigens slut tog jag en annan led. Denna leden ledde hela vägen upp till Åreskutans topp på över 1400 m.ö.h. Riktigt så högt skulle jag inte, utan istället gå på västra sidan. Tog mig upp omkring 500 höjdmeter och tittade lite avundsjukt på mtb-cyklisterna som var påväg nedför. Det är väldigt populärt med down hill-cykling i Åre och finns flera olika banor. För mig som vandrare innebar det att jag hade vandringsleden för mig själv.

Passerade gondolliften och insåg att vattenflaskan började bli tom. Frågade en ur personalen om han visste var jag kunde fylla på vatten. Han tog min flaska och fyllde den. Tack!

Med full flaska gick jag vidare längs leden mot Blerike gruvor. Stannade först vid ett vindskydd och pustade ut efter att klättrat upp en hel del höjdmeter. Klockan började närma sig lunchtid, men jag valde att fortsätta lite till. Mötte några vandrare påvägen som var ute på dagstur och kom fram till nästa rastskydd.

Ett annorlunda vindskydd

Det här rastskyddet var väldigt unikt utformat. På kartan stod det att vindskyddet gick att stänga och det stämde. Vindskyddet saknade fönster och för att komma in fick man kliva över en väldigt hög tröskel. Det såg väldigt omysigt ut och jag valde istället att luncha utomhus.

Även denna dag var delvis blöt och lerig
Ett hus vid Bielkes gruva

Efter lunchen fortsatte vandringen. Höll ett bra tempo och drygt en timme senare hade jag lämnat kalfjället, för sista gången på flera dagar, och befann mig i skogen.

Från Blerike gruvområde var leden väldigt bred och fin. Det skulle gå att köra med bil där. Eftet en timme var jag framme i byn Huså. Såg en karl som fixade med bilen och frågade om det fanns något vandrarhem. Han gick in i huset för att hämta frun. Hon pekade på ett hus lite längre och berättade att det var gamla skolan, med ölbryggeri i källaren, som numera också är vandrarhem. Tack för hjälpen med kontakten till vandrarhemmet!

En malmränna som användes för att "flotta" malm ner mot anrikningsverket
En malmränna som användes för att ”flotta” malm ner mot anrikningsverket

När jag kom till vandrarhemmet berättade ägare att kocken i världshuset bodde på bottenvåningen och att jag kunde ta ovanvåningen. Inga problem alls för mig och även om kök och toalett ligger på bottenvåningen känns det skönt med just de bekvämligheterna.

Nu ligger jag i sängen och ska strax sova. Hade planerat att gå sex kilometer längre idag och behöver ta igen detta senare under etappen. Funderar just nu på om jag ska sätta väckarklocka eller ej. Sov dåligt natten mot idag och extra sömn hade nog gjort nytta. Å andra sidan kommer det börja regna vid 15-tiden och fortsätta hela eftermiddagen fram till morgonen. Då hade det varit skönt att komma fram tidigt.