Sammanfattning 2: Åre-Gäddede

Huså, Sundet, Grimsån, Olden, Åkersjön, Rötviken, Bågavattnet, Lobbersjön, Hällingsån och Gäddede

Dag 12: Huså, 19 km

Startade från ett soligt Åre. Etappen inleddes med rejäl stigning upp mot kalfjället. Såg en hel del down hill-cyklister som susade nedför Åreskutan. Lämnade liftsystemet och passerade Åreskutan på västra sidan. Följde en skogsbilväg mot Huså. Frågade en karl i en trädgård om boende. Slutade med att jag sov inomhus i gamla skolan.

Dag 13: Sundet, 32 km

Vägvandringen tog fart. Kunde hålla ett högt tempo. Såg en räv som såg mig och försvann. Fortsatte vägvandra. Blev leds. Pausade. Slog upp tältet nära Kallsjön på en vändplats. Oroade mig för översvämning i tältet. Byggde damm. Kände mig som ett barn. Dammen höll.

Dag 14: Grimsån, 26 km

Vaknade på natten. Kissnödig. Överfalldes av knott. Försökte döda dessa utan att pinka på mig. Lyckades. Min Garmin Fenix 2 börjar åter strula, hittar inga satellitet och när den väl gör det tror den jag är ett flygplan, att dömma av min hastighet. Höll dessvärre inte mach 1. Gick tills jag blev leds. Svängde av mot en väg över en bäck. Hittade fin tältplats.

Dag 15: Olden, 24 km

Vaknade på natten med rejäl klåda. Strök på medel och kunde somna om. Vandrade längs en fin väg och mötte fler bilar än på länge. Lyssnade på poddar, bland annat från Luleå skärgård. Fick lite längtan hem till Norrbotten. Tänkte att jag snart kommer hem. Fortsatte gå. Blev erbjuden skjuts. Tackade (såklart) nej. Fick höra om vandrarhem i Olden. Byter tältnatt mot mygg- och knottfri natt inomhus. Badar bastu. Blir ren. Sover bra, trots tveksam utrymningssäkerhet. Träffar Stig.

Dag 16: Åkersjön, 39 km

Ett dygn består av 24 timmar. Trots det känns denna dagen extra lång. Lunchar i busskur med utsikt över brandstationen. Det regnar. Det fortsätter att regna. Det regnar hela tiden. Bestiger fjället Önrun. Vandrar över myrar för att komma till toppen. Blöt även underifrån. Kommer upp till toppen. Vinden friskar i och piskar regnet mot kläderna. Ser studsande regndroppar. Börjar följa vägen ner mot Åkersjön. Hittar ett vindskydd strax nedanför toppen. Går in. Tar en ölkorv i munnen och vantar på händerna. Fortsätter nedför, mestadels sick-sack för att minska smärtan i höger knä. Kommer fram till byn och vandrarhemmet. Det är mörkt, tomt och låst. Får tag på ägaren och en nyckel. Sätter på bastun. Njuter. Blir ren.

Dag 17: Rötviken, 31 km

Regnar. Inte förvånad. Går på tills mer energi behövs. Lunchar under träd för att få skydd från regnet. Äter. Blir på bättre humör. Regnet upphör. Vandrar in i Häggsjövik. Alla jag ser står med röjsågar och arbetar. Rastar i en busskur innan sista marschpassen mot Rötviken. Möter solen. Kommer till campingen. Handlar middag och fika på Handlarn i byn. Njuter av underbar middag i välutrustat servicehus tillsammans med ett tyskt par. Sover i tält och vaknar av solsken!

Dag 18: Bågavattnet, 29 km

99 km på tre dagar sätter sina spår. Kom till butiken i Valsjöbyn lagomt till efter stängning. Åt min lunch i rastplats med utsikt över Valsjön. Kände rejäl smärta i foten påväg upp mot Bågavattnet. Behöver stanna för att ta smärtlindrande. Kommer till dagens mål och hittar tältplats med relativt lite mygg och knott.

Dag 19: Lobbersjön, 22 km

En kilometers vägvandring. Sen äntligen påväg mot kalfjället. Följer välkörd fyrhjulingsväg in i rengärde. Tappar bort spåret. Hittar det igen. Kommer ut till myr. Tappar bort fyrhjulingsspåret. Hittar rösad led. Följer den. Stannar vid sten med utsikt över sjö. Äter lunch. Fortsätter att gå. Kommer ut på rished. Tappar bort stigen och rösena. Fortsätter nedför mot vattendrag som ska passeras över bro. Visar sig att jag är för långt österut. Går genom bitvis täta snår för att komma västerut. Hittar bron. Går över. Kommer fram till strid bäck. Stannar kvar. Slår upp tältet. Överlever, trots mygg och knott. I efterhand visade sig att den rösade stigen jag följt är gamla gångvägen till Lobbersjön. Förmodligen gick den kraftigt västerut när jag gick norrut.

Dag 20: Hällingsån, 23 km

Vaknade av solsken mot tältet. Varmt, men hellre det än regn. Går rakt genom byn Lobbersjön. Ser kåta med solpanel. Blir glad. Fortsätter längs fyrhjulingsväg österut. Träffar same med son. Trevligt möte! Strax innan Munsvattnet svänger jag av från fyrhjulingsvägen mot annan fyrhjulingsväg. Kommer till en stor myr. Går rakt norrut. Kommer till stig. Ser slitna, otydliga rödmarkeringar på träd. Vet att jag är påväg i rätt riktning. Kommer fram till Stormyren. Ser älg, ser mig. Jag gör ett lockläte. Älgen kommer mot mig. Jag blir rädd. Älgen springer iväg. Kommer fram till grusväg. Får åter ont i foten. Hittar stigen i skogen mot Hällingsåfallet. Kommer dit. Blir imponerad. Går vidare. Följer stig längs vatten. Kommer till rastplatsen Hällarna. Här övernattar jag.

Dag 21: Gäddede, 24 km

Ringer vårdcentralen och får tid hos sjuksköterska nästa dag. Går mot Häggnäset. Hittar café. Äter lyxlunch och går vidare. Lyssnar på lärorika poddar som håller hjärnan sysselsatt, trots tristessen. Ser skylten ”Gäddede”. Blir glad. Kommer till ICA. Går ut med mat. Blir mätt och belåten. Går till campingen. Hyr stuga. Träffar sverigevandraren Mats (http://blastlast.wordpress.com) och har ett intressant samtal. Duschar. Blir nästan lika ren som efter bastu.

Etapp tvås tio dagar

Blev leds på vägar och vandrade 99 km på tre dagar. Sparade en dags vägvandring, men behöver stanna minst en dag extra i Gäddede. På tio dagar gick jag 269 km eller nästan 27 km/dag. Sträckan stämmer nästan på kilometern (3 km) med vad jag planerat.