Dag 1: Storrödtjärnstugan

Regn, uppförsbacke, dåligt skyltat, möten med andra vandrare, god mat och tårta.

När klockan ringde 0715 kände jag mig inte speciellt utvilad. Gick till sängs tidigt, men en kombination av jetlag och spänning inför starten av min Gröna bandet-vandring orsakade orolig sömn. En ordentlig frukost och ett trevligt möte gav dock en bra start på dagen. Träffade ett äldre par i frukostbordet bredvid. De har under tio års tid vandrat hela sträckan från Smygehuk-Treriksröset, imponerande! De gav mig tips inför min vandring och hade såklart också frågor.

Starten från Grövelsjön

Vid nio-tiden var jag färdigpackad och fick hjälp av Björn, som jobbar på fjällstationen, att ta den obligatoriska start-bilden med handen på dörren till Grövelsjöns fjällstation. Därefter bar det av! Gjorde min första felnavigering nästan omgående och var påväg mot fjället Jakobshöjden. Dessbättre var det så dålig sikt vid 1000 m.ö.h. att jag valde att försöka hitta rätt på leden, istället för att försöka hitta en mast och därifrån ta en, i kartan, markerad stig tillbaka till leden. Efter att tagit ut kompasskursen och noggrant studerat kartan var det inga problem att ta sig tillbaka till leden.

Stenigt, men härligt att vara på tur!

Fortsatte vandra längs leden och mötte ett par på kalfjället. De hade tältat i flera dagar och skulle till Grövelsjön. Vi pratade en stund, kul att träffa andra vandrare och ännu roligare att träffa folk som har tid att språka en stund.

Vindskydd i Långfjällets naturreservat

För att komma bort från vinden och regnet rastade jag i vindskyddet Särsjöbäcken. Därefter fortsatte jag ner för kalfjället till sjön Hävlingen. Det var dåligt markerat här, vilket gjorde att jag tog en omväg, via Hävlingsstugorna, på ca två km. Följde sjöstranden söderut och kom åter till rätt led. Korsade en bro, passerade några stugor och kom fram till ett vindskydd. Där tog jag en lång rast och lagade mat. Dagens lunch blev en räksoppa med matolja. Riktigt gott och mättande. När diskningen avklarats bar det av uppåt igen. Gick i relativt tät vegitation där vinter- och sommarled följdes åt. Trippade runt bland stenar, vattenpölar och rötter och kom så småningom ovanför trädgränsen och till raststugan vid Slagusjön. Där rastade jag och skrev i färdboken. Det sista marschpasset mot Storrödtjärnstugan gav försmak om vad rogenområdet, förmodligen, har att erbjuda nämligen ett par hundra meter av blockhav. Fick en flashback till min vandring runt Kebnekaise där Guobirvággi bjöd på tre kilometer av nämnda terräng. Det gick inte fort att vandra…

En lång spång
Rogenområdet, som jag kommit in i är väldigt stenigt.
Storrödtjärnsstugan

När jag kom fram till Storrödtjärnstugan träffade jag två vandrare. De hade vandrat en sväng i Norge och var nu påväg tillbaka till Grövelsjön. När vi satt på trappen kom stugvärden Catrin och erbjöd ett glas saft. Tog adjö av vandrarna och gick in i stugan. Väl inne i stugan gjorde jag mig hemmastadd, packade om i ryggsäcken (har redan hittat saker att skicka hem när jag kommer till Åre) och lagade mat. Middagen blev en kryddig köttfärssås med lök och rapsolja. Till efterrätt bjöd stugvärden och hennes kompis på gräddtårta, vilket lyx! Är det såhär att bo i fjällstuga ska jag inte gnälla över kostnaden (i alla fall inte jämt).

Bjöds på tårta i stugan. En härlig första dag avslutas!

Imorgon är målet en rastplats norr om Rödviken. Enligt mina anteckningar är det 22 km dit vilket ger drygt sju marschpass om 50 minuter vandring och 10 minuter vila.