Dag 6: Helags

Varm, blöt, varm

Morgon dag 6

Vaknade strax innan sju i ett varmt tält. När jag gick till sängs igår var det regn och blåst varpå jag prioriterade ett vindtätt tält framför ett välventillerande. Ett felaktigt val visade sig då det blivit en hel del kondens i tältet. Tog fram vettextrasan och torkade insidan av tältet innan jag tog mig ut. Då jag hade tillgång till (Fältjägar-)stugan under morgonen tog morgonrutinerna lite längre tid än vanligt. Vid 09-tiden var jag färdig att ge mig av. Det sista jag gjorde innan avfärd var att hjälpa stugvärden att flytta ett bort som stod väl nära landningsplatsen för helikopter.

En del del snö och allmänt blött

Vandringen mot Helags gick inledningsvis nedför och var relativt torr. Hade en fantastisk utsikt över Predikstolen och Helagsfjället. En hel del snölegor passerades och vis av erfarenhet använde jag stavarna för att kontrollera om snön höll. Om det porlade under snön avstod jag helt. Från ledkorsningen mot Sakristian var vandringen konstant uppför och det var blött. Bitvis var det som om leden gick ömsomt i en bäck, ömsomt över myr. När renstängslet passerats valde jag att följa en höjdkurva, istället för att följa leden nedåt. På så viss blev det betydligt torrare än att gå i ledens vattensjuka marker. Runt en kilometer från fjällstationen är det en bro och för att komma dit valde jag att gå ner till leden.

När jag väl ankom till Helags fjällstation gick jag in i receptionen. Betalade en serviceavgift för att få använda toa, kök, torkrum och framför allt bastu. Valde också att boka in mig på kvällens middag, det ska vara lite lyxigt att vara på tur. I Storrödtjärnstugan, där jag övernattade första natten, valde jag att faktureras istället för att betala kontant. Fakturan kunde jag betala med kort här och slapp på så vis fakturaavgiften.

Utanför storstugan vägde jag min ryggsäck. 17 kg visade vågen. Det är sju kilo mer än mitt mål, men redan i Åre kommer jag skicka hem prylar.

Fick tips i informationen om att många brukar tälta nedanför en kulle, bortanför dasset. Tyvärr blåste det väldigt mycket där, men jag kunde se en annan tidigare tältplats en bit bort. Gick dit och slog upp mitt tält. Det blåste rejält och alla tältspiken säkrades med tunga stenar. Håller tummarna för att vindriktningen inte ändras…

Fick stormsäkra tältet pga vinden

Med mitt hem för natten på plats, ena liggundelaget utrullat, andra uppblåst, sovsäcken på plats och kudden uppblåst kände jag mig redo för bastu, men först lite fika. I Ramundberget köpte jag bland annat torrkött och efter några bitar bar det av till bastun. Först kom jag in i en kallfarstu där skorna togs av, därefter till ett kombinerat omklädningsrum och duschrum. Efter det en relax med öppen spis, solveranda och slutligen bastun. Då hela fjällstationen har elström och vatten blev det en något surrealistisk upplevelse. Innan jag klev in i bastun besökte jag dasset, som jag också måste beskriva.

På dörren till dasset stod det att dörren måste hållas stängd för att fläkten ska fungera. Funderade lite på det samtidigt som jag klev in. Kom in i en ljus korridor med en handfull toalettdörrar på vänster sida. Gick in i en och där toalettstolen borde vara fanns ett lock, precis som på ett vanligt dass. Den största skillnaden jämfört med ett dass var att slippa stanken. När någon öppnade ytterdörren gjorde sig dock lukten påmind. Det var anledningen till lappen på dörren.

Nu sitter jag i storstugan och väntar på middagen om några minuter. Ligger en dag efter i planeringen, men med tanke på hur långa mina etapper blev initialt känns det helt okej. Min plan är alltså just nu att komma till Åre på lördag. Nästa anhalt blir Gåsen, där det runt stugan ligger runt en halv meter snö så tälta går inte.